förståelsens krokiga stig

måndag 5 oktober 2009

att läka

Hur läker man en sårig själ? Kanske finns det en grundmanual för vad som är verksamt, gammal visdom som vi har i oss, bara vi ger oss tid att lyssna inåt och bejaka det vi förnimmer.
Min läkning började till stora delar i det naturliga -  värme, visdom från ett träd, vattens eviga rörelser, ett djurs kärlek, en människas bekräftelse.

att läka en sårig själ

Kraften, värmen som strålar ut från åldrigt träd
den skimrande gönskan från lövverket
mättad doft av hav och tång,
det eviga bruset från vågorna.

Ensam i skogens stillhet
suset från hundraåriga granars toppar
lukten av kåda och myr
lyssna på stenens tusen och åter tusenåriga visdom.

Stegen i tystnad och stillhet längs skogsvägen
hunden som njuter av din närheten och sin frihet,
som ger av sin värme och kärlek från en evig källa -
total acceptans, total tillgivenhet

Stillhet och ro som gör mina anmödrars röster och omsorger påtagliga
palettens färger tillsammans med ocensurerade bilder ur mitt inre får vara ledstjärna för min vandring.
Bekräftelsen från en annan människa,
hennes okritiska öppna blick, tar emot min skamsna självföraktande levnadshistoria.

Allt detta har haft sin del i min läkning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar