förståelsens krokiga stig

söndag 20 mars 2016

yinyoga

Jag var på Resa genom de 5 elementen förra söndagen, del 3, genom yinyoga för meridianerna. Vi är fyra stycken, två kvinnor och två män. Dagen ägnades åt elden, intuition, kärleken till dig själv.
Du som läst mitt förra dagboksinlägg vet att jag haft en period av tomhet, håglöshet. Yogan riktade in sig på hjärta, axlar, skuldror och armar, det var tungt och trögt för mig, som det ska vara när något sitter djupt begravt.
Jag grät när jag insåg att jag återigen flytt från livet, förträngt mitt sanna jag, sat nam. I stället för att välja de vägar jag får energi och glädje av, hade jag återigen prioriterat min omgivning till priset av min själ. Jag flydde till böckerna och ensamheten, inga drömmar, ingen nyfikenhet, ingen lust, ingen glädje. Tillbaka till uppväxtens och äktenskapets fängelse, tillbaka till gamla destruktiva vanor.
Jag var helt i min egen värld då jag skulle måla min meditation, en mörk tunnel med guldstoft omgivet av glada vackra varma färgklickar, avgränsade. Men en blå väg in i det svarta fick till slut sin plats, som en liten glad krumelur.
Min glädje, min sprudlande energi, mina drömmar, min nyfikenhet är tillbaka.
Nu gör jag yinyoga hemma, så ofta jag hinner, det hjälper... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar