förståelsens krokiga stig

fredag 8 juli 2016

Födelsedagspresenten

Den rosa Buddhan

Hon började öppna paketet, så försiktigt, knöt upp snöret, rullade långsamt ihop det och började sakta veckla upp papperet. Så långt ifrån mitt sätt att ta mig an mina födelsedagspaket. Det var som hon sög på en god karamell, så njutningsfullt.
Jag iakttog henne spänt, under tystnad, kände hur hjärtat började banka mot revbenen, tankar fara runt, svetten sippra fram under brösten. Hennes förväntan, glädjen i de nästan tårfyllda ögonen… Vad hade jag gjort?
Jag hade köpt den fula rosa Buddhan med en sparspringa i ryggen, i en andrahandsaffär ute på Aspholmen. Jag nästan fnittrade när jag betalade, kassörskan tittade på mig och jag log. Tänkte på hur roligt det skulle bli när hon öppnade paketet, hur vi skulle skratta tillsammans, vika oss dubbla och falla ihop, i armarna på varandra, i hennes röda sammetssoffa.
Nu insåg jag mitt misstag, hon fyllde 30 år och hade bjudit in mig till en lyxig romantisk middag. Hela hon utstrålade förväntan, lycka...

Å vad hade jag gjort… och hur skulle jag laga det som skulle gå sönder då hon vecklat upp papperet.



Bildresultat för rosa buddha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar