förståelsens krokiga stig

tisdag 19 juli 2016

På dejt med mitt alter ego...

Veckan efter midsommar gick jag en sommarkurs på Katrinebergs folkhögskola, i Vessigebro, 2-3 mil utanför Falkenberg. Det var på samma skola, som min mamma lärde sig att bli en duktig husmor, för 80 år sedan. Jag har länge haft som dröm att få någon slags egen anknytning till den vackra skolan.

                                                           

Bildresultat för katrineberg folkhögskola









Det var en 4 dagars kurs i kreativt skrivande, och kreativt var det... Vi var 9 stycken, som skrev så pennan glödde och hjärnan tömdes på allt vad fantasi och skapande hette. Våra lärare var tre engagerade varma kvinnor, som fick oss att utmana oss själva.
Jag upptäckte att jag har en mycket livligare fantasi än jag trott, att jag visst kan skriva både längre och kortare noveller och kanske till och med har tillräckligt material, i mitt huvud, för en bok. Jag tänker i alla fall försöka...Vi fick lära oss att ge respons på ett konstruktivt sätt, att skapa inledningar på våra berättelser, som fångar en läsare och en väldig massa mer, som jag inte ska avslöja om ni blir sugna på att gå.

Vi pratade oxå om livskvalité, hitta sin energi, sin vrede, sin källa till skapande. Vi talade om att gå på dejt med sig själv, att gå med bara sig själv på en utställning, en bio eller dylikt. Det har jag anammat, eftersom jag inte är så social, men har svårt att ta mig iväg själv har jag lockat mig själv, med lite extra lyx.

Förra veckan var jag i Karlstad på Sandgrund och såg dels utställningen av Mikael Persbrandt, som jag gillade. Den var inte vacker och rofylld, snarare vass och oroande, men lämnade mig inte likgiltig.



Mikael Persbrandt på Sandgrund sommaren 2016

Lars Lerins verk gav mig mer lugn men också något annat...kanske en lust att måla... något jag aldrig gjort inte trott mig om att kunna. Han väckte en nyfikenhet i mig...




När jag gått runt två varv, innesluten i mig själv, ätit en god smörgås och köpt några vackra vykort gav jag mig iväg till min lilla Elsa Peugeot. Vi styrde kosan mot Örebro, men när vi närmade oss Alsters herrgård bestämde jag och mitt alter ego att vi skulle göra en avstickare dit.



Jag föll som vanligt för ännu en mugg med rosor och så ett bokmärke med Fröding. Vi såg ytterligare en utställning och så tog vi en sväng på egen hand i trädgården, mest för att få testa den nya kameran.

Jag var nöjd med min dag och med min trevliga dejt, som gav mersmak. Det blir en ny utflyktsresumé i veckan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar