förståelsens krokiga stig

torsdag 27 september 2012

motsättningar

"Jag ser inga motsättningar i att" sa hon
"diska var dag och vara jämlik
vara hemma med barnen och vara jämlik
massera min mans fötter och vara jämlik
klä mig vacker för min man och vara jämlik."
"I min värld sitter inte jämlikheten i praktiska ting" sa hon
min man byter däck, klipper häcken, leker vilda leker med våra barn
och njuter av mina strumpklädda fötter nedstuckna i vackra skor,
jag ser ingen motsättning i det.
I vår familj vilar jämlikheten på
respekt för
och
uppskattning av

individen och dess olikheter."

4 kommentarer:

  1. Bra text som ger upphov till en del funderingar. Är hon nöjd innerst inne och hur definierar hon jämlikhet? Det tar ju onekligen mer tid att diska varje dag än att klippa häcken och att byta däck på bilen.

    SvaraRadera
  2. Nej det finns ju många som inte ser någon motsättning i det.

    Och så skiljer sig en hel världsbild från dem som ser alla motsättningar i det (som jag gör).

    Problemet med stororden är väl ofta just det - man lägger in så olika saker i dem. Vad jämlikhet är för mig och för min mamma är olika saker. Vad jämlikhet är för mig och för min dotter är olika saker.

    SvaraRadera
  3. Var och en salig påskin fason.

    SvaraRadera