förståelsens krokiga stig

lördag 6 augusti 2016

Tredje dejten med alter ego eller kanske Gunsan på google map.

För en vecka sedan gjorde jag min tredje resa på egen hand... jag börjar få blodad tand...

Jag hade tänkt mig en runda till Skåne igen, till Furutorps trädgård men affären, med lite smått och gott, var semesterstängd. Så jag började min runda på hemmaplan i Falkenbergs museum- designmuseum. I den del av utställningslokalerna, där mahjongkläder visades, flyttades jag tillbaka till min tid på socialhögskolan i Örebro, i början av 70-talet, då politik och ställningstagande för de utsatta, stod högt i kurs.

Bildresultat för veronica nygren textil konst och radikal designBildresultat för veronica nygren textil konst och radikal design

Bildresultat för veronica nygren textil konst och radikal design


Claesson Koivisto Rune


En annan intressant utställning visade skapande av de tre arkitekterna och formgivarna Claesson, 
Koivisto och Rune.


Bildresultat för Claesson Koivisto Rune
De har bland annat formgivit Galleri Örsta utanför Kumla, där jag varit vid flera tillfällen. Jag fick nu löst gåtan med varför galleriet lyser när man kör förbi efter mörkrets inbrott...



Bildresultat för galleri örsta








Även om formgivning och arkitektur inte är det som mest trollbinder mej, så var det ändå väldigt intressant att få en inblick i deras arbete och att minska min okunskap en smula..

Ett svart kapalistsvin, en så kallad spargris, några retrokort och en liten påse lavendel med Hallandssöm blev mina inköp.

Bildresultat för hallandssömn






Sedan ställde jag kosan söderut mot Halmstads Arena och Monet to Cezanne, " en utställning där du är omringad av målningar som projiceras i en enorm skala"Den fyllde i alla fall mej med glädje och fascination, att sitta där mitt i musiken och med tavlor som nästan invaderade mig med sin storlek, färg, påtaglighet...det var häftigt.









Man blir hungrig av konstens olika yttringar och på vägen till Öströö och kramdjursinköp, stannade jag i laxbutiken, för dagens lunch.
Sen dagens sista stopp, som "Gunsan" fick hjälpa mig med, från E6 till Öströö. Där blev det inköp av äkta lammullskanin, till barnbarnet, som kommer när som helst och en fika ute i trädgården. En egen kaffekorg med paj och ekologiskt kaffe.


Jag är lika nöjd med denna utflykt som de två tidigare och nu letar jag nya utflyktsmål i olika tidningar, som trillar ner i brevlådan. Det blir nog lite stiltje ett tag, en förkylning har tagit över kommandot och snart stänger flera planerade utflyktsmål och dagarna blir kortare och vädret sämre. Men det finns nog en del på hemmaplan också, som jag förbisett. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar