förståelsens krokiga stig

torsdag 21 april 2011

en kvast

Idag är det skärtorsdag och jag har lovat mina systrar att vi ska ses i Blåkulla. Men jag hinner inte dit, jag jobbar till elva i kväll och sedan måste jag hem, göra en sista finish på kvasten, styla katten och stryka kjolen. Så jag hinner inte åka innan efter jobbet i morron. Jag vet att han med horn och svans inte uppskattar mina sena ankomst, men vad ska jag göra? Jag måste ju försörja mej, för det gör han då inte, snarare förväntar han sig att bli försörjd av mig och mina systrar. Var åttonde vecka bor han hos mig, och då ska det vara fint värre. Då ska det var nystädat så han inte får damm på svansen, maten ska vara kryddad, så han kan tända min brasa med sin andedräkt. Sen förväntar han sig en kärleksfull och uppmärksam häxa. Jag är totalt slut när han åker vidare till min yngsta syster Månalisa.
Visst, det är en ynnest att ha blivit född till häxa, och när vi var små och bodde i Blåkulla, hade vi väldigt roligt, jag och mina sju systrar, men det var då det. Nu ska jag dels jobba och visa upp en normal fasad, vad det nu är, och göra allt det som vanligt folk gör. Men sedan förväntas det också, att jag är häxa på heltid, vilket innebär att använda mina häxkunskaper då det behövs, att vidareutveckla och bevara häxkonsten samt forska i magi på fritiden. Jag bara frågar- är det konstigt att jag har magkatarr, sömnproblem och ryckningar i vänstra ögonlocket?
Så var åttonde vecka då, som egentligen är min lediga vecka på mitt vanliga jobb, dyker han med horn och svans upp och förväntar sig att bli servad och helgonförklarade dygnet runt. En häxa blir ju i snitt 250 år men jag tror aldrig jag uppnår den dagen. Vi har försökt prata med honom, smörja hans ego och få det att framstå som omanligt att bli försörjd, men icke, han låstsas inte förstå, så det är bara att bita ihop, för vem vill åka på en brinnande kvast till Blåkulla? Risken att man trillar ner i havet är stor, och visst jag flyter men har ingen orienteringsförmåga så vem vet var jag hamnar.
Nä nu ska jag polera kvasten och stryka kjolen, sedan ska jag lägga mej och sova för imorron börjar jag kl 7 och allt måste vara klart så jag kan sätta mej och katten på kvasten omgående i morron eftermiddag.
GLAD PÅSK PÅ ER!

4 kommentarer:

  1. Rolig text! Väldigt vilka bestyr en häxa har! Och tänk att de lever mitt ibland oss ...!

    SvaraRadera
  2. Kvasten får vila här oxå ;-)

    Många goa påskkramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera