förståelsens krokiga stig

fredag 9 juli 2010

Tvål

Barnängens hårda babydoftande tvål
doft av sommar, sand,
barn som lekt ute hela dagen i solen
vått hår, fuktig rosig hud i mjuk pyamas

Lavendeltvål inköpt i Nora,
i den lilla butiken på tvärgatan nertill sjön
sista sommaren som mamma hälsade på oss,
fyra generationer som åt glass på torget

Luxtvål med 60-talets filmstjärnor i reklamen
mjukt väldoftande lödder
om jag tvålade in mig med den
skulle jag kanske bli lika vacker som Doris Day

Apotekets tvål med olivolja, min egen tvål,
den som luktar som jag vill lukta
den som ger min hy den njutning som jag uppskattar
den tvålen som är min just idag


11 kommentarer:

  1. Fint formulerat.
    Doftminnet är det vi får behålla längst och det är också det minne som grundas tidigast ...
    För mig var det Palmolivetvål och badkulor från Tempo.

    Enda rad du kanske borde ändra: "Luxtvål som 60-talets filmstjärnor gjorde reklam för", ordföljden blir lite klumpig.
    Testa "Luxtvål med 60-talets filmstjärnor i reklamen" kanske. Eller "Filmstjärnornas reklam för luxtvål ..."

    SvaraRadera
  2. du har rätt Hanna, ska skriva om.

    SvaraRadera
  3. Doften av tvål kan också väcka minnen. Jag minns reporia en tjärtvål som var väldigt effektiv mot finnar och köptes på apoteket. Idag finns den på ICA.

    SvaraRadera
  4. Ska vi lägga till den användbara galltvålen också? Den som är så bra på att ta bort fläckar? :)


    Vacker text som väcker både doftminnen, de brukar vara intensiva, och känslor.

    SvaraRadera
  5. Uppe på natten av gammal ovana, min ettåring är en total vilde (som dessutom kan tänka sig en liten slurk på natten av och till, särskilt när det är hett ute) och när han väl somnat behöver jag varva ner. Ofta blir det många timmar av bara farten.

    Så här på sommaren är ju natten så skön också.

    SvaraRadera
  6. här var det tvål i kubik. barnängenstvål tror till och med den finns med i perandresfågelströms böcker många tvålar blir det gillar olivtvålen synd att den e så dyr.

    SvaraRadera
  7. Just det. Doftminnena är starka och vara livet ut.

    SvaraRadera
  8. Ibland känner man sig hemma med en doft utan att riktigt veta varför. Bra text.

    SvaraRadera