förståelsens krokiga stig

onsdag 30 september 2009

Att ta emot välgörenhet -

skulle jag klara det? Vad är välgörenhet? Är det välgörenhet när en man, som har det bättre förspänt än jag, bjuder på en resa eller betalar nya däck till bilen? Eller är det något annat, som vare sig du eller jag riktigt vill kännas vid? Det kan bli en ganska intressant diskussion om man vågar vända och vrida på det. Eller kanske är det skillnad om det sker i kärlekens tecken?
Hur är det då om chefens fru erbjuder mig den kappa hon själv tröttnat på? Det är ju knappast av kärlek, men kanske inte heller kan räknas som välgörenhet.
Är man identifierad som ett offer om man ska bli föremål för välgörenhet? Eller står det för ett behov hos givaren att för en kort stund få känna sig god. I mina öron har ordet en dålig klang, en klang av överklass/underklass, lyckad/misslyckad - kanske ett utslag av den ultimata kapitalismen, att löpa linan ända ut på den väg vi nu vandrarar i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar