förståelsens krokiga stig

söndag 2 maj 2010

gömma sig

Jag ville helst gömma mig i dig
men eftersom inte det gick ville jag gömma mig bakom din rygg

Jag visste inte hur jag skulle få en egen identitet
så jag vill bli en del av din -
då var jag någon i alla fall

Jag ville gömma mig i dig för att slippa känslan av tomhet
slippa känslan av värdelöshet, av vilsenhet.
Jag var så osäker så uppfostrad i förvissningen om kvinnans mindre värde
att ingen annan väg stod till buds än vägen att leva genom en man.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår den här dikten fullt ut. Att ge bort sin själ i utbyte mot någon annans karisma.

    En endaste liten tveksamhet finns inom mig. Kanske finns en annan lösning för mittenstycket där ordet identitet upprepar sig, men samtidigt framgår budskapet så oerhört bra just på grund av upprepningen?

    SvaraRadera
  3. blir lite ledsen igen.:)

    SvaraRadera
  4. Sorgligt men många gånger sant. Fint.
    Betr Kaliwarras kommentar: Om du vill och tycker, kan du stryka andra gången ordet "identitet" skrivs. Jag tycker att det blir ännu bättre då.

    SvaraRadera