förståelsens krokiga stig

lördag 5 december 2009

ett bidrag- till vadå?

Frågan är- har jag, när jag dör, lämnat något bidrag till utvecklingen på vår jord, har mitt liv haft någon som helst mening?
Vet inte, men jag har min egen drivkraft, mitt eget mål, för att vilja leva ett, ur min subjektiva synvinkel, så gott liv som möjligt.
Jag vill försöka överföra förmåga till empati, ärlighet, omtanke, kraft, klokhet, att se längre än till det egna jagets tillfredsställelse till mina barn och barnbarn.
Jag vill bidra till att de på ett medvetet plan skapar sina egna liv, det vill säga inte bara lever.
Det ska vara mitt bidrag till en positiv utveckling på jorden.

2 kommentarer:

  1. Lyckas man att vidarebefodra de tankarna till sina barn och barnbarn kan man dö lycklig i förvissningen att man gjort världen en aning bättre.

    SvaraRadera
  2. Alla har vi säkert en mening med livet på jorden, om än så liten ibland.
    Att lära sina barn de tankar du skriver om tillhör väl några av de större meningarna.

    SvaraRadera