förståelsens krokiga stig

lördag 30 januari 2016

biblioteket, del 14

"Det är ju ett bibliotek", flämtade jag.

Min mammas moster, som bodde hos oss under några år, brukade sitta och läsa för mig i timmar och jag älskade det, ville aldrig att hon skulle sluta. Därför tog pappa med mig till biblioteket och hjälpte mig så jag fick ett eget lånekort. Biblioteket låg i ett rött tegelhus, inte långt ifrån där vi bodde. Fasaden var vänt in mot torget och själva biblioteket låg på andra våningen, med stora fasadfönster ut mot det lilla polishuset. Biblioteket blev mitt andra hem, så länge vi bodde nere i stan.

 Jag minns inte riktigt i vilken ordning mina favoritböcker kom in i mitt liv, Cherry Ames, Fem-böckerna, Hemliga sjuan, Svarta hingsten o hans son Satan, Selma Lagerlöfs alla böcker utom Nils H, Agata Christie, Vilhelm Moberg, Astrid Lindgren, men de kom alla med personer vars liv jag för en stund kunde gömma mig i.
Under en ledighet från socialhögsskolan plöjde jag "Borta med vinden"- jag minns att mamma och jag var nere i Centrum, på EPA, fast mentalt befann jag mig tillsammans med Rhett Butler i en het kärleksscen.









Med en ökad medvetenhet har jag förstått vilken roll böckerna spelat i mitt liv; ett perfekt sätt att fly från en krävande verklighet, det märktes inte...



Boken heter "En sån som du" och är skriven av Gillian Flynn

4 kommentarer:

  1. Mycket bra!! Böckernas värld, en härlig flykt. Ensam, men ändå inte ensam.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Du får mig att minnas ett visst bibliotek. Tänk vad böcker man lånade förr. Nu vill jag äga mina böcker. Borta med vinden läste jag som ung och sedan såg vi filmen på bio. Min mamma var sjuk och kunde inte följa. Blev besviken på filmen som inte var som boken. Det blev en ny erfarenhet att möta på.
    Bra ordat/ kram

    SvaraRadera
  3. Vilket fantastiskt bibliotek du beskriver. Ibland kan man längta till barndomens bibliotek och de böcker man läste.

    SvaraRadera
  4. Minns tydligt också alla böcker som burit mig genom livet.

    SvaraRadera